Nieuwe fiets afmonteren? Let hier op!

Waar Moet Je Op Letten Bij Het In Elkaar Zetten Van Een Nieuwe Fiets? 🚴‍♂️🔧

Een nieuwe fiets in elkaar zetten lijkt misschien simpel, maar kleine fouten kunnen leiden tot gevaarlijke situaties op de weg. In de werkplaats zien we regelmatig fouten die eenvoudig te voorkomen zijn. Denk aan loszittende boutjes, verkeerd gemonteerde trappers of slecht afgestelde remmen. In deze post neem ik je mee langs de belangrijkste aandachtspunten zodat jij veilig op pad kunt!

1️⃣ Haal de Fiets Voorzichtig Uit de Doos

Fietsen worden vaak netjes in een doos afgeleverd, maar ze worden vaak ruimte besparend in gepakt. Zo kan bijvoorbeeld het voorspatbord en zadel los in de doos zitten. Pas goed op dat deze onderdelen niet beschadigt raken of de fiets beschadigen.

Vaak zit de fiets goed ingepakt met velen tie-wraps die het verpakkingsmateriaal goed bij elkaar houdt. Het is niet aan te raden deze tie-wraps door te snijden met een mes, maar gebruik in plaats hiervan een zijkniptang om beschadigingen te voorkomen.

💡 TIP: Velen fietsen die in een doos geleverd worden, zit de doos vastgeniet met velen grote nieten. Haal jezelf niet open bij het uitpakken of klein maken van de doos maar haal eerst de nietjes er uit met een punt/combinatietang

Aanbevolen producten:


2️⃣ Monteer de Los Geleverde Onderdelen 🔩

Afhankelijk van de fabrikant, moet je vaak zelf nog het nodige aan onderdelen monteren. Dit kan zijn: een voorspatbord, voorwiel, zadel, bagagedrager, pedalen en indien aanwezig de voordrager. Uit ervaring weten we dat je ieder boutje en moertje moet nalopen omdat deze soms los, of niet vast genoeg los zitten. Bekijk of je eerst bepaalde bevestigingsmaterialen moet aandraaien voordat je onderdelen gaat monteren en er vervolgens niet meer bij kunt.
Let op: Vast is vast!

Oplossing: Gebruik een momentsleutel en draai alle boutjes na volgens de voorgeschreven aanhaalmomenten. Dit voorkomt dat ze te los of te vast zitten.

Aanbevolen producten:

💡 TIP: Heb je een wat goedkopere fiets aangeschaft? Maar wil je dat deze er ook op langere termijn goed uit blijft zien? Overweeg dan de boutjes en moertjes te vervangen. Vaak zitten hier namelijk zinken bevestigingsmaterialen op. Als je deze vervangt door RVS bevestigingsmaterialen en insmeert met montagevet, heb je hier op de langere termijn meer profijt van!


3️⃣ Trappers Correct Monteren 🚲

Een klassieker in de werkplaats: verkeerd gemonteerde trappers. Dit leidt vaak tot kapotte schroefdraad in de crank, waardoor de kosten flink kunnen oplopen.

💡 Onthoud deze regel:
🔄 Vastdraaien = richting het voorwiel
🔄 Losdraaien = richting het achterwiel
Geldt voor zowel de linker, als rechter trapper!

De rechtertrapper heeft een normale (rechtse) schroefdraad, terwijl de linker trapper een linkse schroefdraad heeft. Monteer ze dus correct en draai ze goed vast!

💡TIP: Gebruik montagevet op het schroefdraad, dit voorkomt eenwording van metalen. Moet je ooit je pedalen (laten) vervangen? Dan komen deze gemakkelijker los.

Aanbevolen producten:


4️⃣ Zorg Dat Het Stuur Goed Vast Zit 🛑

Een loszittend stuur kan levensgevaarlijk zijn! Je wilt niet dat je stuur draait terwijl je recht vooruit wilt rijden.
Hoe gek het ook klink, maar bij sommige nieuwe fietsen zit vaak ook speling in het balhoofd, controleer dit en haal de speling er uit.

🛠 Check dit:
✔️ Draai de stuurpenbouten gelijkmatig vast (niet eerst de ene kant helemaal, dan de andere).
✔️ Controleer of het stuur in lijn staat met het voorwiel.
✔️ Trek even stevig aan het stuur om te kijken of alles goed vastzit.

Aanbevolen producten:


4️⃣ Mechanische & Hydraulische Remmen Goed Afstellen 🛠

🚨 Veelgemaakte fouten bij remmen:
❌ Remmen slepen tegen de schijf omdat de klauw niet goed gecentreerd is.
❌ Hydraulische remmen worden ingeknepen zonder wiel in de fiets, waardoor de zuigers eruit kunnen vallen en de olie eruit loopt.
❌ Kabelremmen worden niet strak genoeg afgesteld, waardoor de remkracht tegenvalt.

Oplossing:
✔️ Mechanische remmen: Zorg ervoor dat de remklauw gecentreerd is en stel de remkabels goed af.
✔️ Hydraulische remmen: Nooit de remhendel inknijpen zonder dat het wiel met de remschijf gemonteerd is. Gebruik eventueel een “remklauwblok” bij transport of montage.


5️⃣ Wielen Goed Vastzetten & Uitlijnen 🔄

Veel fietsen hebben een snelspanner of steekas. Als deze niet goed is vastgezet, kan het wiel loskomen tijdens het rijden.

🛠 Checklist:
✔️ Snelspanner of steekas goed vastdraaien, maar niet té strak, het liefst op moment vastdraaien.
✔️ Controleer of het wiel recht in het frame zit.
✔️ Controleer de spaakspanning als je een licht tikkend geluid hoort.

💡TIP: Heb je een wiel met moeren? Gebruik montagevet op het schroefdraad om eenwording van metalen te voorkomen. Daarbij komen de moeren in de toekomst gemakkelijker los!

💡TIP: Het maakt vaak niet uit hoe duur een fiets is, nieuwe fietsen worden standaard afgeleverd met fabriekswielen. Vaak op ten duur ga je dit merken omdat er spaken breken omdat de spakenspanning niet overal gelijk zijn. Wil je jarenlang plezier hebben van je fiets zonder continu bij de fietsenmaker te staan met kapotte spaken? Overweeg je wielen om te vlechten zodat je een goede, stevige en degelijke wielen krijgt! Wielenvlechter.nl kan je hierbij helpen!


6️⃣ Banden Op De Juiste Luchtdruk 🚴‍♀️

Banden met te weinig druk maken de fiets traag en gevoelig voor lekrijden, terwijl te harde banden minder grip geven.

🔍 Aanbevolen bandenspanning:
✔️ Racefiets: 6-8 bar
✔️ Stadsfiets: 3-5 bar
✔️ Mountainbike: 1,8-3 bar

Controleer regelmatig de spanning en gebruik een goede pomp met drukmeter.

💡TIP: Op de zijkant van de band staat de aanbevolen minimale en maximale hoeveel BAR of PSI het beste is voor de buitenband. Je kunt hier tussen spelen wat voor jou het fijnste is. Rijd je veelal op asfalt wegen? Dan zijn harde banden het fijnst om mee te rijden. Rijdt veel op straatklinkers of wegen met veel gaten en kuilen? Dan rijd je met iets minder lucht in de banden lekkerder, daarbij haal je meer vering uit de banden waardoor je minder snel slagen in je wielen krijgt.

💡TIP: Gebruik te omrekentool als je wilt weten hoeveel BAR PSI is of andersom.

Aanbevolen producten:


7️⃣ Ketting Correct Smeren & Spannen ⛓️

Een droge ketting slijt sneller en maakt herrie, terwijl een te vette ketting vuil aantrekt.

Doen:
✔️ Gebruik de juiste olie voor het seizoen (droog of nat weer).
✔️ Veeg overtollige olie af na het smeren.
✔️ Controleer de spanning van de ketting bij single-speed of derailleurfietsen.


8️⃣ Zadelhoogte en Stand Afstellen Voor Comfort 🚴

Een verkeerde zadelhoogte kan knieklachten veroorzaken of je trapkracht verminderen.

📏 Stappen voor de juiste hoogte:
1️⃣ Ga op de fiets zitten met je hak op het pedaal in de laagste stand.
2️⃣ Je been moet net gestrekt zijn zonder je heup op te tillen.
3️⃣ Pas de zadelhoek en voor-achter positie aan voor extra comfort.


9️⃣ Versnellingen Juist Afstellen ⚙️

Een slecht afgestelde derailleur schakelt onzuiver en kan zelfs de ketting van het tandwiel laten vallen.

🔧 Belangrijke checks:
✔️ De kabelspanning moet correct zijn.
✔️ De limietschroeven moeten goed staan, zodat de ketting niet over het kleinste of grootste tandwiel schiet.
✔️ De derailleur moet recht staan (niet verbogen).


🔟 Laatste Controle Voor Je De Weg Op Gaat!

Voordat je op pad gaat, check je:
✅ Zijn alle bouten goed vastgedraaid?
✅ Werken de remmen perfect?
✅ Staan stuur en zadel goed?
✅ Voelen de wielen stabiel aan?
✅ Schakelt de fiets soepel?

Neem de tijd voor deze laatste check. Liever nu even controleren dan onderweg problemen krijgen!

Gratis verzending

Bij bestellingen vanaf € 200,-

14 Dagen bedenktijd

Niet goed? Geld terug!

België

We leveren nu ook in België!

Veilig afrekenen

iDEAL / Creditcard / PayPal / Bancontant / Klarna